lördag 22 september 2018

Femörefortet och fyrvaktarbostaden

I natt har det blåst ordentligt, jag vaknade till och trodde att hela bilen skulle flyga iväg. När jag gick ut i morse fick jag hålla i dörren med all kraft annars flög den iväg.

Men vi trotsade vindarna och tog en promenad genom skogen till Femörefortet och Fyrvaktarbostaden.

Femörefortet är ett gammalt kustartilleribatteri som bevarats och som nu är museum. Vad jag förstår kan man gå få en guidad visning i tunnlar och bergrum men man kan också välja att strosa runt i skogen och titta på det man ser där. Det gjorde vi och det finns kanoner, mobförråd, vaktkurer, radarpjäser m.m att titta på.


Femörefortet

Tror att många barn tycker att det är spännande att titta på allt detta. Dessutom finns det ett café där man kan köpa glass, festis och lite annat.

Fyrvaktarbostaden ligger längst ut på udden med utsikt över Östersjön och då det blåste 24 sekundmeter i byarna fick vi hålla i hatten. Det var nästan så att telefonen slets ur händerna på mig när jag skulle ta kort.



Fyrvaktarbostaden


Men det var fint och på kortsidan av huset var det lä. Vi satte oss på bänken en stund och där var det riktigt skönt.

På vägen tillbaka tänkte vi handla lite lunch i rökeriet, men vi blev väldigt besvikna. Det var väldigt dåligt utbud och det som fanns såg tråkigt ut. Det är förmodligen bättre på sommaren när det är säsong men nu på höstkanten var det absolut inget att ha

Gästhamnens ställplats

1 kommentar: