tisdag 17 juli 2018

Rottweil


Precis när vi parkerat öppnade sig himlen och det fullkomligt vräkte ner, vi fick sätta oss i bilen och vänta ut skuren. Framåt kvällen cyklade in till Rottweil, det ska vara 4,6 km in till staden men när vi cyklat en bra stund säger maken.

 –Sa du inte att det var 4,6 km? Här står det ju 4,5 km och vi måste ha cyklat minst halvvägs.

Jag kollar på skylten och konstaterar att det finns 2 skyltar på samma pinne. En pekar åt ett håll och säger 4,5 km och en pekar i den riktning vi är på väg o ch säger 2 km. Vi väljer den med 2 km och hoppas på det bästa.


Rottweil


Det kändes längre än vi trodde och det hela avslutades med en rejäl uppförsbacke. Men när vi kom in i byn kom vi rakt in på promenadgatan. 


Rottweil är en jättemysig liten stad. Vi hittade Weinstube Grimm precis bredvid kyrkan. Vi satte oss på uteserveringen, beställde middag och fick ett jättegott rödvin från orten en lemmberger. 

Vi kom precis när de öppnade och det var nog tur för det kom folk i en strid ström hela kvällen.





Efter maten hittade vi en ”spansk bar” . Jag klarade mig bättre där med min turistspanska än med min obefintliga tyska…

Hamnade bredvid en japanska som hade studerat i Tyskland och nu jobbade på sjukhuset. Vi satt och pratade jättelänge ända till jag lyckades spilla ut min aperol spritz över hela mig. Då fick vi bege oss hemåt.



Fina gatuskyltar i Rottweil

Vägen hem var mörk, inte mycket till gatubelysning här inte och vi saknar cykellyktor. Det är något som behöver inhandlas. Både det och reflexer



Mindre fin gatuskylt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar