tisdag 23 juli 2019

Varberg

Regn, regn,regn. Vi åkte mot Varberg. Det fullt både i gästhamnen och på Getterön.

Vi parkerade vid kärleksstigen där får man stå dagtid men inte på natten. Vi gick stigen bort till hotellet och kollade lite vad de hade att erbjuda. Det skulle vara uppträdande på kvällen och var helt fullbokade. Gick tillbaka mot stan och passerade Varbergs fästning, museet var inte öppet ännu så jag kunde inte kolla in Bockstensmannen.

Gjorde lite vardagssysslor som att handla på Ica, tvätta bilen och sen åkte vi till gästhamnen. Ställde oss på en plats och gick bort för att betala i automaten. Då står det att den är upptagen till kl 12. Frågade tjejen i hamnkontoret och det visade sig att de har ett väldigt konstigt system i Varberg. Att platsen är tom betyder inte att den är ledig. Du betalar och sen kan du lämna den och komma tillbaka.

Innan klockan 9 kan du förboka/förlänga din plats. Om det är fullt tar man en nummerlapp och samlas vid automaten kl 11,50. Då får den som har nr 1 första lediga plats osv. Vi hade tur för när jag frågade så sa hon att den platsen inte var förlängd och inga nummerlappar var tagna så hon släppte loss platsen 20 min för tidigt och vi kunde ta den.

Vädret klarnade upp så vi tog våra badkläder och gick och badade. Fick gå en bra bit eftersom det först var en liten sandstrand full med barnfamiljer och sen var det nakenbad för kvinnor (2 st på rad) men sen kom det en brygga där man kunde hoppa i. Vi var inte ensamma men det var härligt att få svalka av sig

Duschade, och tog en sväng på stan. Nu sken solen så vi satte oss på torget och tog en drink. När vi kom tillbaka till bilen hade Sveriges största segelbåt lagt sig bredvid oss.

Den heter Elida och har en kristen besättning som seglar runt och håller konserter. Nu låg de vid kajen med alla husbilar.

Vi hade grillat och satt och drack vin i kvällssolen när han som var speaker började prata om droger och spritmissbruk. Folk runt omkring skrattade lite för där satt vi drack vin...