onsdag 26 juli 2017

Besök på en Michelinkrog

På förmiddagen besökte vi två champagnehus i ett, Bonnaire och Paul Clouet och provsmakade deras champagner. Självklart köpte vi även med oss några flaskor hem.

Sen åkte vi till La Briquterie  som är med i Michelinguiden. Det var en upplevelse att äta på en sån restaurang må jag säga. Den låg lite konstigt till inklämd mellan stora vägar. Men de hade byggt murar runt så att man inte upplevde trafiken och innan för murarna var det jättefint

Trädgården

Vi var lite tidiga så vi satte oss ute i solen och delade på en flaska champagne. Vi fick en ung och trevlig sommelier som kom ut och pratade med oss och vi gav honom fria händer att sätta ihop ett vinpaket till maten. Våra vänner är väldigt intresserade och duktiga på viner och champagne och de diskuterade mycket med honom om vad vi skulle dricka (de pratar dessutom flytande franska, vilket är väldigt praktiskt).

Plötsligt dyker han upp med ett stort glas och säger att vi ska smaka och gissa vad det är. Det var en jättegod champagne. Som ledtråd fick vi veta att den var öppnad kl 16 dagen innan.

Det var en Dom Perignon årgång 2006 – för er som inte vet är det en superduperchampagne. När de har öppnat flaska kan de ju inte spara den hur länge som helst så då bjöd han sällskap som var intresserade och kunniga. Jag såg att det var vi och ett sällskap till som fick prova (och då hade vi tur som åkte med våra kunniga kompisar annars hade vi gått miste om det)



La Briquterie


Vi tog vår preaperetif ute i solen och vi fick tipset att en av oss ska beställa köttmenyn och den andra fiskmenyn och när vi ätit hälften så byter vi med varandra – på så sätt får vi en dubbel smakupplevelse. Det är ett tips som jag gärna delar med mig av.


Vad kan jag säga annat än att maten var jättegod och servicen var enormt bra.

Vår sommelier fick fria hända att plocka ihop ett vinpaket som passade till maten som bestod av 
pannacotta/anklever/crab/angusbiff/fisk,predesert rabarber/körsbär/mascarpone. Det var så mycket att jag inte kommer ihåg allt. Måste lära mig att ta kort på menyn



Efter maten tog vi kaffe och dessert ute på terassen.

Vad vi drack till maten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar