tisdag 18 juli 2017

St Erquy

Idag blev det sovmorgon. Frukostbröd köpte vi i receptionen och efter frukosten gick vi ner till stranden som ligger ca 400 m från campingen (nerför backen bara)
Det är en sandstrand och en bit ut i vattnet ligger det en liten ö med ett kapell som man kan gå ut till vid ebb. Vi hann väl knappt plocka upp våra handdukar och lägga oss i sanden innan det mulnade på och efter ett tag var det inte skönt längre utan vi fick packa ihop och gå tillbaka till campingen.

Affären hade lunchstängt så vi fick fixa ihop en lunch av det vi hade och sen fick vi slänga in kläderna som hängde på tork för det kom världens åskskur.

Jag tror banne mig att blixten slog ner mellan våra 4 bilar. Det var så att allt skakade och engelsmännen bredvid oss och jag tittade på varandra och undrade vad som hände.

På eftermiddagen klarnade det upp och vi gick in till byn, barnen hade sina sparkcyklar och vi gick. Det var betydligt längre än vi trott och vi bestämde oss för att äta i byn och sen ta en taxi hem.

Det var en riktig sommarstad men många små hotell och restauranger. En sandstrand med kvällssol och ett gäng som stod på brädor ute i vattnet och gympade. Vi tog en drink medan vi väntade på att restaurangen skulle öppna.  Jag kommer inte ihåg vad restaurangen heter men maten var jättegod (jag åt fisk). När vi ätit klart och solen började gå ner bad vi dem att ringa efter en taxi åt oss. De fick inte tag i någon så vi gick in mot centrum och tänkte att det skulle vara lättare att få tag i en taxi där. På vägen stack svågern in på ett hotell som hjälpte honom att ringa efter en bil.

Efter en kvart kom det en bil men ingen taxi. Det visade sig att taxi slutade köra kl 21 på kvällarna. Den här tjejen hade en större bil nästan som en minibuss och hade tidigare brukat köra folk på kvällarna, så det var henne receptionisten hade ringt efter och det var vi väldigt glada för eftersom barnen var trötta och gnälliga vid det här laget och det var en bra bit till campingen. Ska ni göra samma tripp rekommenderar jag varmt att ni cyklar